Kundnöjdhetsmätning

Våra elnäts- och fjärrvärmekunder gav oss MVG för andra gången i rad!

NKI 2022

Av samtliga energibolag som gjort kundmätningen 2022, cirka 90 stycken, rankas vi som
nummer 12 i landet!

Slumpvis utvalda kunder intervjuades

Vi är glada och stolta över att för andra gången i rad fått betyget ”Mycket väl godkänd” i vår kundnöjdhetsundersökning! Mätningen genomfördes i form av intervjuer med slumpvis utvalda elnäts- och fjärrvärmekunder.

Av våra totalt 3571 kunder intervjuades 121 varav 98 var privatkunder och resten företagskunder. 59 % av de som intervjuades var elnätskunder och därmed var resterande 41% fjärrvärmekunder.

Självklart finns förbättringsområden;
Deltagarnas svar visar att vi bland annat behöver förbättra informationen kring hur vi bidrar
till ett hållbart samhälle samt undersöka möjligheterna för fler sätt att nå ut med störningsinformation. De som besökt vår nya hemsida ger den goda betyg men en stor andel har inte ens sett den trots att den nu i höst blir 2 år! Enligt undersökningen är det bara 4% som exempelvis letar efter störningsinformation på hemsidan- och det är vår huvudkanal för akut störningsinformation.

Ett önskemål från många i undersökniningen är att vi borde synas bättre och stärka kontakterna med våra kunder. Det blir inte mindre viktigt nu då vi har startat samfakturering, utfört utbetalning av elpriskompensation och att vi har ett läge med höga elpriser och en eventuell effektbrist.

Här följer ett urval av deltagarnas svar i några av de frågeområden som ingår i undersökningen

Tillgänglighet

  • Jag var i kontakt med dem då jag skulle ändra storleken på de ingående säkringarna,
    jag tyckte tillgängligheten och bemötandet var bra.
  • Jag har fått väldigt bra service av Smedjebacken Energi. De är mycket tillgängliga
    för oss kunder.

Bemötande

  • När jag flyttade in i min lägenhet så var de väldigt hjälpsamma och måna om att allt skulle bli rätt och bra, och det uppskattar jag.
  • Man stöter ju på teknikerna när man är ute på stan, och man kan alltid prata lite med dem.
  • De är jättetrevliga och hjälpsamma när man hör av sig till dem.

Tydlighet

  • Min uppfattning är att Smedjebacken Energi har en mycket tillgänglig och trevlig personal som är mycket tydliga i sina besked och svar.
  • Jag tycker att Smedjebacken Energi ger pålitlig information och har tydliga kanaler.
  • Personalen på Smedjebacken Energi kom över till mig och grabbarna var jättetrevliga. De gav oss mycket matnyttig information och de sa att de alltid fanns tillgängliga, måndag till söndag för mig, detta uppskattar jag otroligt mycket.

Info/hjälp vid störning

  • jag var i kontakt med dem då det hade ramlat ett träd över en elledning, men Smedjebacken Energi löste det snabbt, så jag var nöjd.
  • Smedjebacken Energi var här och bytte huvudsäkringen på vår firma, och de har en
    bra tillgänglighet när man behöver ta kontakt med dem.
  • Det var problem med fjärrvärmecentralen i huset, det var något som blev varmt, men fråga mig inte vad det hette, haha! Jag ringde till dem och de kom ut nästan på en gång, och det hela gick väldigt bra!

Leveranssäkerhet

  • Det är sällan strömavbrott, så jag tycker de håller en hög leveranssäkerhet.
  • De har grävt ner en hel del elledningar, och det är ju positivt för leveranssäkerheten.
  • Jag tycker leveranssäkerheten är bra. Kanske för bra eftersom det kan vara mysigt att tända levande ljus ibland, haha
  • Det får bli högsta betyg eftersom vi aldrig har några störningar i fjärrvärmen.
  • Det är utomordentlig leveranssäkerhet på fjärrvärmen!

Agerar för Miljö och Hållbarhet

  • Jag har för mig det, men jag är inte så insatt i vad de gör för miljön. De får gärna engagera oss kunder lite mer i hur de tänker kring miljöfrågorna.
  • Jag vet ju att de tar restvärme från Ovako och kör ut i ledningarna.
  • Jag känner inte till hur de jobbar med miljön, men jag antar att de gör det. Detta kan de belysa ytterligare för oss kunder.

Prisvärde

  • Priserna har höjts lite väl mycket på senare tid.
  • Det är fruktansvärt dyrt med elnätet! Men Smedjebacken Energi är lokala och vi vill gynna dem, även om man inte kan välja elnät.
  • När jag letade efter hus så hade jag bara kravet att det antingen skulle ha bergvärme eller fjärrvärme. Och jag har ju fjärrvärme idag. Det är prisvärt, speciellt eftersom det är så lätt och underhållsfritt.
  • Det kostar, men det är problemfritt med fjärrvärme.
  • Vi blev överraskade eftersom fjärrvärmen inte blev lika dyr som vi trodde den skulle bli de senaste månaderna

Övriga kommentarer

  • Man känner av att de finns tillgängliga, och det är nog för att de är små, och inte tar kunderna för givet. Det är nog ganska ovanligt för ett monopolistiskt företag.
  • Jag har varit kund länge, och jag tycker att allt fungerar bra.
  • De är små och tillgängliga, det är det bästa med Smedjebacken Energi!
Smedjebacken Energi får MVG av sina kunder 2022

För mer information om Kundnöjdhetsundersökningen: energi@supportforetaget.se

Sidan senast uppdaterad: